Robert Kubica i jego rajd po marzenia

Robert_Kubica_2009_Australia

Młodzieńcze marzenia

Urodzony w 1984 roku polski kierowca rajdowy, przygodę w świecie sportów samochodowych rozpoczął w wieku sześciu lat od jazdy na gokartach. Licencji kartingową uzyskał w wieku 10 lat i od tego czasu, konsekwentnie, realizował swoje marzenia, startując w różnych kategoriach wiekowych.

Na zawodach kartingowych. Został zauważony na juniorskich mistrzostwach Włoch. Podpisał wówczas kontrakt z zespołem CRG. Posypały się zwycięstwa, potwierdzające ogromny talent Roberta Kubicy. W swojej juniorskiej karierze odnotował mistrzostwo Włoch, wicemistrzostwo Europy oraz zwycięstwo w Monako Kart Cup. Mocną pozycję wśród młodych rajdowców potwierdziło uzyskanie tytułu Międzynarodowego Mistrza Niemiec i Włoch oraz piątej pozycji na Mistrzostwach Europy. W 2000 roku postanowił pożegnać zawody kartingowe.

Zawody seniorskie

Robert Kubica startował w Formule 2000, dwukrotnie zdobywając najwyższe miejsca – drugą pozycję na zawodach Magny-Cours oraz trzecie miejsce na Scandinavian Raceway. Problemy techniczne z samochodem były powodem nieudanej drugiej części sezonu, co sprawiło, że klasyfikacja generalna ujęła jego występ na siódmym miejscu.

Więcej szczęścia miał Robert Kubica we włoskiej Formule 2000, gdzie uplasował się na pierwszym miejscu w czterech wyścigach. Zwycięstwo przypadło również polskiemu rajdowcowi w Mistrzostwach Brazylii. W latach 2003 do 2005 startował w niższych seriach wyścigowych, zdobywając tytuł mistrzowski.

Zawody 2006-2010

Najważniejsze wydarzenia sportowe następnych czterech lat obfitowały w chwile radości i zawodów. W sierpniu 2006 roku Robert Kubica debiutował na węgierskim torze Hungatoring, startując w zawodach o Grand Prix Węgier. Pomimo startu z odległej dziewiątej pozycji, zdołał dojechać na siódmym miejscu. Niestety, z powodu zbyt niskiej wagi bolidu, został zdyskwalifikowany. W sezonie 2006 roku zajął 16. miejsce w klasyfikacji generalnej, biorąc udział w licznych zawodach. Najważniejsze z nich to:

– wyścig o Grand Prix Turcji na torze Instanbul Park – zajął 12. miejsce,

– wyścig o Grand Prix Włoch na torze Monza – zajął trzecie miejsce. Było to pierwsze punktowane miejsce, które w Formule 1. zajął polski zawodnik. W klasyfikacji generalnej zajął wówczas 15. miejsce,

– wyścig o Grand Prix Chin w Szanghaju – zajął 13. miejsce,

– wyścig o Grand prix Japonii na torze Suzuka – zajął 9. miejsce,

– wyścig o Grand prix Brazylii – zajął 9. miejsce.

Sezon 2007 w karierze sportowej Roberta Kubicy oznaczał wskazanie rajdowca jako głównego kierowcy BMW Sauber. Jego partnerem został Nick Heidfeld, z którym współpracował już wcześniej. Start w zawodach tego sezonu zapewnił mu 6. pozycję w klasyfikacji generalnej i zdobycie 39 punktów. Jednak sezon ten utrwalony został w pamięci fanów przez niebezpieczny wypadek, jakiemu uległ Robert Kubica w czerwcu 2006 roku na torze w Montrealu. Na 27. okrążeniu, po kontakcie z bolidem Jarno Trulliego, Polak wypadł z toru i roztrzaskał samochód o betonową barierę. Na szczęście kierowcy nic się nie stało i po badaniach został dopuszczony do udziału w następnych zawodach.

W sezonie 2008 roku zajął 4 miejsce w klasyfikacji generalnej, przy zdobytych 75. punktach. W czasie wyścigu o Grand Prix Kanady pokonał Nicka Heidfelda i jako najszybszy kierowca zajął pierwsze miejsce. Było to jednocześnie pierwsze zwycięstwo kierowcy z Europy Środkowo-Wschodniej w czasie istnienia Formuły1. Został również uhonorowany przez rodaków, którzy uznali, że jest najlepszym sportowcem 2008 roku.

Jednak najlepszym występem tego sezonu, w opinii samego zawodnika, był udział w wyścigu o Grand Prix Japonii. Na ostatnich okrążeniach odparł ataki Raikkonena i zakończył zawody na drugim miejscu, zdobywając w ten sposób podium – po raz ósmy w całej karierze.

Sezon 2009 roku przyniósł zawodnikowi 14. miejsce i 17 punktów. Po podpisaniu umowy na starty w ekipie Renault Formuły1, Kubica startował w rajdach samochodowych pomiędzy sezonami 2009 i 2010 oraz w samym sezonie 2010 roku. Przez cały sezon Polak reprezentował francuski zespół. Agentem Roberta w tym czasie był Daniele Morellia, a partnerem zespołowym został Witalij Pietrow. Udział w zawodach sezonu 2010 zakończył na ósmej pozycji w klasyfikacji generalnej, zdobywszy 136 punktów.

Trudne chwile

Lata 2011-2012 stanowiły niezmiernie trudny okres dla Roberta Kubicy. 6 lutego 2011 roku uległ wypadkowi w czasie rajdu Ronde di Andora. Jego Skoda Fabia S2000 Evo2 uderzyła w barierę ochronną, która pękła i przebiła pojazd, przygniatając kierowcę. Wydostanie zawodnika wymagało przecięcia karoserii. Roberta do szpitala przewióżł helikopter. Konieczna była siedmiogodzinna operacja. Liczne złamania kości prawej ręki i nogi wyeliminowały Polaka z zawodów do końca 2011 roku. Powrót do sportu potwierdziło zwycięstwo w rajdzie Rally di Bassano. Niestety, rajd Rallye du Var, w którym początkowo prowadził w klasyfikacji generalnej, zakończył się odpadnięciem ze współzawodnictwa. W wyniku uderzenia w drzewo, doszło do pożaru bolidu.

Lata 2013 – 2015

Sezon 2013 roku zakończył się 13. miejscem i 18. punktami w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a w ostatecznej klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Europy zajął 29. miejsce przy 17. zdobytych punktach.

Sezon 2014 roku przyniósł 16. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata i 14 punktów. Warto zaznaczyć, że Kubica nie opuścił żadnego rajdu. Zakończył osiem rajdów, a w trzech zajął punktowane miejsca.

W roku 2015 Robert Kubica startował w WRC 2015 roku. Startował Fordem Fiestą w prywatnym zespole RK WRT, który był sponsorowany przez Grupę Lotos i Grupę Azoty. Za najlepszy występ tego okresu uważany jest udział w rajdzie w Hiszpanii. Polak ukończył go na 11. miejscu.

 

Dodaj komentarz